Kunstenares Fleur Ouwerkerk: Papua kunst is puur

In maart start bij de PGGM een nieuwe kunstexpositie met als thema ‘zoektocht naar identiteit.’ Een samenwerking tussen kunstenares Fleur Ouwerkerk en de SDSP. Met objecten uit onze kunstcollectie maakte ze speciaal voor de expositie twee nieuwe werken. Wie is Fleur Ouwerkerk? En hoe linkt haar werk met de kunst uit Papua?

Fleur is een prachtige dame uit Nieuwegein, wonend in Amsterdam, maar alleen in haar paspoort een Nederlandse. Als beeldend kunstenares zoekt ze in haar portretten de relatie tussen identiteit en uiterlijk. Met haar zelfportretten en sieraden presenteert Fleur verschillende versies van zichzelf. Als een kameleon verandert ze haar uiterlijk en zet je zo aan het denken over identiteit, etniciteit en perceptie. “Ik voel mij als een kameleon. Dit vanwege diens unieke karakteristieke eigenschap om te kunnen transformeren. Door er anders uit te zien, voel ik mij anders. Mijn uiterlijk is een belangrijk aspect in mijn beeldende werk.”

Zelfportretten

Het werk van Fleur varieert van fotografie tot geweven ruimtelijk werk. Hierin maakt ze vaak gebruik van natuurlijke materialen, zoals haar en dropveters. Zo transformeert ze niet alleen zichzelf, want ook het gebruikte object krijgt een andere lading. Als kunstenares staat ze vooral bekend om haar portretten: “Mijn werken zijn het resultaat van een beeldende zoektocht naar de samenhang tussen identiteit en het uiterlijk voorkomen. Mijn werk bestaat vooral uit portretten, waarvan veel zelfportretten.”

Voor de tentoonstelling bij de PGGM liet ze zich inspireren door kunst en objecten uit de SDSP collectie. Speciaal voor de expositie maakte Fleur twee nieuwe stukken.

Bij mijn eerste bezoek aan SDSP viel ik met mijn neus in de boter: een ruimte vol met Papua-kunst. Ik werd direct geïnspireerd om nieuw werk te maken. Helemaal bijzonder was dat ik hiervoor ook objecten van de stichting mocht gebruiken. Tijdens het maakproces ben ik echt één geworden met de objecten en hieruit is het tweeluik ontstaan.

Tijdens de tentoonstelling zal het tweeluik voor het eerst te zien zijn: “In het tweeluik komen de verschillende werelden samen. De wereld van Papua en mijn werk, maar ook de wereld van de PGGM. Kortom; een beeldende verbinding tussen traditie/historie en vernieuwing/actualiteit.”

Meer informatie

Wilt u meer weten over het werk van Fleur? Kijk dan verder op haar website.

Recente berichten

Papoea Solidariteitsdag 2022

Papoea Solidariteitsdag 2022

Deze Papoea Solidariteitsdag zijn Papoeavrouwen aan het woord. Zij vertellen over de impact van de vernietiging van hun bossen op hun levens en dat van hun gezin. Daarnaast bekijken we het probleem van ontbossing op provinciaal en internationaal niveau. En we kijken naar het directe verband tussen milieuvernietiging en klimaatverandering als oorzaak van structureel geweld tegen Papoeavrouwen.

Lees meer
Becak Belanda #4 – Verlangen naar Papoea

Becak Belanda #4 – Verlangen naar Papoea

Kom meer te weten over Papoea en laat je meenemen in het aangrijpende levensverhaal van Corry Ap. Een papoeadame die trouwde met de ‘Bob Marley’ van Papoea, met hem een gezin stichtte, maar uiteindelijk haar man in de gevangenis moest achterlaten en met hun jonge kinderen het land moest ontvluchten. Een verhaal over liefde achter tralies en een bijzonder lied..

Lees meer