Ten geleide

Voor ons was het jaar 2013 weer een jaar met veel projecten, veel acties met vrijwilligers. Het was ook een jaar waarin we hebben geleerd en hebben verbeterd. Bekijk het jaarverslag 2013

Voor het eerst in de bestaansgeschiedenis van de stichting hebben we tijdelijk iemand in dienst gehad, die voor ons heel veel werk heeft gedaan op het gebied van kunst, de inrichting van ons kantoor en het uitbouwen van de manier waarop we online aanwezig zijn. Inclusief een geheel vernieuwde site waar we voorlopig weer goed mee vooruit kunnen. Ellis van de Velde heeft daarmee de SDSP een flinke impuls gegeven, die weer heeft geleid tot meer aandacht voor West Papoea, meer aandacht voor de problematiek van de lokale bevolking, èn meer aandacht voor de SDSP zelf. Daardoor heeft de SDSP in 2013 meer nieuwe vrijwilligers en nieuwe bestuursleden gekregen, die hun kennis en expertise inbrengen.

Onze ‘alert’ die we in 2012 al opstelden, hebben we gebruikt om aandacht voor het gebied te vragen: we luiden onverminderd de noodklok voor West Papoea. De verwachting is dat binnen enkele jaren de Papoea’s volkomen gemarginaliseerd zijn en een vergeten minderheid vormen in hun eigen land. De laatste regenwouden staan zwaar onder druk: mijnbouworganisaties en houtbedrijven trekken graag het gebied in.

Na ons onderzoek naar genocide zijn we in 2013 samen met de Samenwerkende Organisaties voor West Papua een burgerinitiatief gestart , waarbij de teller begin 2014 al op 10.000 handtekeningen stond, en we verwachten voor de zomer de grens van 25.000 handtekeningen te bereiken. Deze actie, en het opzetten van nieuwe projecten is voor ons de manier om bij te dragen aan een prachtig gebied, een prachtig volk, en 40 miljoen hectare biodiversiteit.

De SDSP is en blijft de eerste (vrijwilligers-) hulporganisatie die zich concentreert op integrale hulpverlening in de gebieden die vergeten worden, de slecht bereikbare binnenlanden. Onze zakelijke no-nonsense aanpak houden we vol. Over de resultaten daarvan in 2013 doen we u – samen met de mensen uit West Papoea via alle foto’s- met plezier en gepaste trots verslag.

Wouter Bronsgeest

(voorzitter SDSP)

This “underdeveloped” country is not inappropriate in any way. It has different desires and different standards, and it is not lesser than — it is just different. We did not all come to do it the same way. We did not all come to be alike. We came as a diverse bunch of Non-Physical Energies wanting different experiences.

— Abraham