CV Wouter Bronsgeest

Wouter Bronsgeest is bestuursvoorzitter van de SDSP en houdt zich bezig met strategie, beleidsontwikkeling en het algeheel portfolio- en projectmanagement.

ALGEMENE BESCHRIJVING

Wouter Bronsgeest woonde en studeerde in 1990 een jaar in Indonesië als jeugd-ambassadeur van de Rotary. Hij leerde West Papoea kennen door een onverwachte deelname aan twee transmigratievluchten. Tijdens zijn studie in Nijmegen en Londen was hij betrokken bij de oprichting van de Stichting Duurzame Samenleving Papua Barat (SDSP) en het werk voor West Papoea. Wouter is bestuursvoorzitter van de SDSP. Tijdens diverse reizen naar Papoea heeft hij het ontwikkelingswerk voor de SDSP verder helpen uitbouwen tot een groot aantal projecten op diverse aandachtsgebieden. Hierover publiceert hij ook. Als bestuurs- en organisatiewetenschapper richt hij zich vooral op de missie en visie van de SDSP en de projectmatige aanpak van het werk van de SDSP in Nederland en de initiatieven in Papoea. Hij is een van de initiatiefnemers van de Samenwerkende Organisaties voor West Papoea.

Wouter is werkzaam bij het Ministerie van Financiën/Belastingdienst en is lid van het managementteam van de Directie IV-organisatie als hoofd Bureau Directeursondersteuning.  Zijn portefeuille bevat ondermeer de uitwerking van de visie en de strategie van de nieuwe IV-organisatie van de Belastingdienst. Eerder was hij strategisch Adviseur van de CIO van de Belastingdienst, en werkte hij aan het opzetten van de Strategische i-Agenda van de dienst. Daarvoor had hij een managementfunctie bij het Centrum voor Kennis & Communicatie (CKC) in Utrecht, waar hij een team aanstuurde gericht op de IV-organisatie van CKC, en de aansturing van de opdracht- en portfoliomanagers, business analisten en projectmanagers. Hij adviseerde de Directie en was hoofd van de Change Delivery Committee van CKC. Tot eind 2014 was hij tevens manager van het team User Experience waarin Usability en het bouwen van Apps centraal staat. Daarvoor was hij manager bij Informatiemanagement Belastingregio’s (IMB) in Utrecht. Daar was hij verantwoordelijk voor een groot team met 30 eigen medewerkers en 80 testers en schrijvers, gericht op Quality Assurance, testen en het invoeren van bedrijfsprocessen. Tevens stuurde hij een intern verandertraject aan. Tot 2010 was hij verantwoordelijk voor het team dat zich op corporate niveau richtte op de bedrijfsarchitectuur, infrastructuur en informatiebeveiliging en de methoden en technieken van de informatievoorzieningsketen. Hij introduceerde een uitgebreid curriculum voor vakmensen van de dienst op het gebied van architectuur en BPR. Wouter is verantwoordelijk voor het schrijven en invoeren van het Handboek Business Cases binnen de dienst. Tevens is hij de initiator van het gebruik van TOGAF binnen de Belastingdienst en de invoering van de ArchiMate taal en methode. Namens de Belastingdienst was hij mede-initiator van het ArchiValue  project, een traject waarin een consortium van Novay, APG, BiZZDesdign en diverse kennisinstellingen samenwerken. Hij was tevens mede-initiator van het nieuwe consortium: New Models for the Social Enterprise in 2014, hetgeen in 2015 verder is gegaan in een groter traject ‘Digital We‘. Wouter was tevens de projectmanager voor de Strategische i-Agenda van de Belastingdienst. Hij werkt als adviseur vanuit het managementteam mee met de verandering van de IV-organisatie van de Belastingdienst.

Wouter is gepromoveerd aan de Universiteit Twente (Center for eGovernment Studies) op het thema van evalueren van ICT-projecten binnen de overheid. Zie ook de kennisagenda van de Belastingdienst en de bijbehorende site over de onderzoekers. Als duo-voorzitter van het bestuur van de KNVI richt hij zich op de samenwerkingsverbanden van het KNVI met collega organisaties en is hij een van de grondleggers van de integratie van het VRI en de NGN met Ngi. Eerder werkte hij mee aan de integratie van Ngi-NGN en de KNVI. Zijn inhoudelijke dossiers zijn onder meer het uitwerken van de visie en strategie van de vereniging, de externe (internationale) contacten, het invullen van de Digitale Agenda van de EU in Nederland, aandacht voor het eCF (European Competence Framework), de publicatie van de boeken van het KNVI, het IT-manifest voor de overheid en het thema Informatieprofessional 3.0. Binnen het KNVI is hij mede oprichter van de SIG Testen & Integratie, de SIG IT & Overheid, de SIG Zorg en de SIG Internationaal. Hij nam daarnaast deel aan het International Programme Committe van het IFIP World Computer Congress 2012 dat in september 2012 in Amsterdam werd gehouden. Namens Nederland heeft hij zitting in de General Assemblee van IFIP. Hij is de bedenker van de termen ‘IT-spiritualiteit’ en ‘Human Dependency Squeeze’. Wouter geeft regelmatig gastcolleges op de Universiteit Twente, Nyenrode Business Universiteit, De Vrije Universiteit in Amsterdam, Hogeschool Arnhem-Nijmegen en de Rijksacademie.

Curriculum Vitae

WERKERVARING

  • januari 2019 – heden Hoofd Bureau Directeursondersteuning, Managementteam Directie IV Belastingdienst, Ministerie van Financiën.
  • februari 2016 – december 2019 Strategisch Adviseur CIO Belastingdienst en lid Managementteam IV-organisatie Belastingdienst, Ministerie van Financiën. Tevens kwartiermaker Bureau Directeursondersteuning en kwartiermaker afdeling Interne Beheersing Directie IV i.o.
  • januari 2017 – heden Duo-voorzitter KNVI (Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Informatieprofessionals).
  • september 2012 – februari 2016 Manager IV, Opdrachtmanagement, Projectmanagement en PMO. Tot eind 2014 tevens manager team User eXperience (UX), Belastingdienst/Centrum voor Kennis en Communicatie.
  • november 2010 – december 2016 Secretaris hoofdbestuur van de Ngi-NGN  – Nederlands platform voor IT professionals
  • januari 2010 – september 2012 Manager, Team Toetsen (QA), Testen & Invoeren, Belastingdienst/Informatiemanagement Belastingregio’s
  • april 2008- januari 2010 Manager Sector Advies, Kwaliteit, Control en Architectuur, Belastingdienst/Centrum voor Proces- en Productontwikkeling, Utrecht
  • april 2006 – april 2008 Manager Aspect Generieke Inrichting en Standaarden, Belastingdienst/Centrum voor Proces- en Productontwikkeling, Utrecht
  • juni 2004 – april 2006: Regiearchitect Douane, Belastingdienst/Centrum voor Proces- en Productontwikkeling, Utrecht
  • juni 2000 – juni 2004: Business Consultant, Belastingdienst/Centrum voor ICT, Apeldoorn.
  • februari 1998 – juni 2000: Diverse functies binnen de Belastingdienst/Centrum voor ICT, Apeldoorn. Ondermeer: Zorg voor externe contacten van een automatiseringsteam, medewerker kwaliteitsmanagement en plaatsvervangend kwaliteitsmanager van de afdeling systeemontwikkeling Douane.
  • februari 1997 – februari 1998: Trainee Functioneel Ontwerper, Panfox Trainee Instituut B.V., Rosmalen
  • augustus 1996 – januari 1997: Staffunctie bij de Nederlandse Associatie voor Direct Marketing, Distance Selling en Sales Promotion (DMSA), Amsterdam
  • mei 1994 – heden: Bestuursvoorzitter en projectleider Stichting Duurzame Samenleving Papua Barat (SDSP)

NEVENACTIVITEITEN

  • Counselor van IFIP IP3, the International Professional Practice Partnership, onderdeel van de International Federation for Information Processing( IFIP) (2022 – heden)
  • Namens de KNVI: National Representative voor de General Assemblee van IFIP (2017 – heden)
    Lid beoordelingscommissie van de Master of Informatics, en lid van het College van Toezicht van de bachelor ICT-opleiding van de Hogeschool Utrecht (2014 – heden)
  • Lid van de redactieraad van de AG Connect, een online informatieplatform voor alle IT-professionals in Nederland dat online nieuws en inspirerende artikelen over ontwikkelingen, innovaties en achtergronden in de IT brengt  (2017 –  heden)
  • Programmaleider en gastdocent Nyenrode Business Universiteit, Gastdocentschappen op de Rijksacademie Financiën, Economie en Bedrijfsvoering en Universiteit Twente, gastcolleges aan de Vrije Universiteit in Amsterdam en de Hogeschool Arnhem-Nijmegen (2015 – heden)
  • Lid van de Adviesraad van de Academie voor Management & ICT   (2013 – 2018)
  • Lid van de redactieraad van Informatie, maandblad voor  de Informatievoorziening  (2014 – 2016)
  • Secretaris bestuur Ngi-NGN (2010 – 2016)
  • Auteur Van Haren Publishing: Boek over evalueren van IT projecten (2011 – 2015)
  • Lid van het IFIP Word Computer  Congress 2012  International Program Committee (IPC)  (2011 – 2012)
  • Lid van  de NGI-NGN  (2010 – 2016) – ingeschreven in  register voor informatici per februari 2012
  • Mede-initiator, eerste voorzitter en nu secretaris  Samenwerkende Organisaties voor West Papua (SOWP), (2006 – 2020)
  • Adviseur  renovatie-project Vereniging van Eigenaren (2006)
  • Bestuurslid  en voorzitter Vereniging van Eigenaren (2001-2006)
  • Bestuurslid  Reunistenvereniging (1996-2000) Bestuurslid Studievereniging ‘BOW’ van de vakgroep B&O  (1994-1995)
  • Lid Algemeen Bestuur Vakgroep Bestuurs- & Organisatiewetenschap  (1993-1995)
  • Mede  oprichter en bestuurder Permanente Boekenbeurs Nijmegen  (1993-1995)
  • Voorzitter  Werkgroep Missie, Ontwikkeling en Vrede te Driebergen-R.  (1998-2001)
  • Voorzitter R.K. Jongerenkoor Driebergen  (1987-1990 en  1992-1994)

OPLEIDING

AANVULLENDE OPLEIDINGEN

  • Diverse opleidingen Digital Leadership (o.m.: KNVI, Nyenrode)
  • Diverse  opleidingen multidisciplinair werken en Agile (o.m.: Capgemini – SAFe® Agilist (SA))
  • Diverse  opleidingen portfoliomanagement, programmamanagement en projectmanagement (o.m.: Capgemini, Ruysdael, Van der Molen. o.m.  M_o_P Practitioner,  MSP, M_o_R en M_o_V)
  • Diverse  opleidingen Adviesvaardigheden en organisatiediagnose (o.m.: Bureau  Zuidema, Schouten&Nelissen, Vergouwen Overduin, Magda Mertens en Open  Universiteit)
  • Opleidingen  ITIL essentials, Capability Maturity Model (CMM) en NKP-Model (o.m.: Info  Support en Belastingdienst) Opleidingen  voor procesbegeleiding en uitvoeren assesments (o.m.: Volmac en Alert  Automation Services)
  • Opleidingen  functioneel ontwerp, informatieplanning, procesontwerp, architectuur en  functiepuntanalyse (o.m.: Cap Volmac, Panfox bv, BizzDesign en Onvlee opleidingen). TOGAF9 gecertificeerd.
  • Opleidingen  Enneagram en trajecten persoonlijke ontwikkeling (o.m. Bureau Zuidema en  Rob de Best advies en opleiding, Movementsstichting)
  • Opleidingen Persoonlijke Effectiviteit (o.m. B-Come) Diverse  Managementtrainingen (o.m. Covey en Change Leadership)

PUBLICATIES